Page content

Omgaan met stress

Omgaan met stress valt niet altijd mee

Omgaan met stress

Het is een opgejaagd gevoel van binnen. Al je nekharen staan continue op alert. Je moet opschieten, je best doen, op je tenen lopen. Omgaan met stress wordt op deze wijze alleen maar erger.

Als je stress ervaart dan is dat een teken dat de last die je draagt groter is dan je draagkracht. Omgaan met stress valt daardoor niet mee. Je draagt simpelweg te veel. Als dat maar voor even is, dan is dat niet zo erg. Dan kan je daar wel weer snel van herstellen. Duurt die stress echter een langere periode dan kan je daar ernstige klachten van over houden. Je systeem heeft gewoon niet genoeg weerstand om te recupereren.

Hoe kun je nou op een juiste manier omgaan met stress?

Ten eerste is het goed als je je realiseert dat omgaan met stress voor jou noodzakelijk is. Dat je daar je aandacht heel bewust op legt. Anders blijf je achter jezelf aan hollen en heb je het niet eens in de gaten. Totdat je dan geveld wordt door een burn-out of nog iets ergers.

Een beetje stress is nodig voor ons mensen. Dat houdt ons levendig. Het gaat erom dat het niet teveel stress is en niet te langdurig, want dan krijg je dus problemen.

Hieronder een aantal tips om het omgaan met stress te vergemakkelijken.

  • Op het moment dat je merkt dat je in de stress schiet; adem diep in en uit.
  • Ga herkennen waardoor je in de stress schiet. Wat de oorzaak is en zie dan in het algemeen dat het niet meer dan een patroon is.
  • Geef jezelf het commando: ‘Ik laat de stress los’. Dat klinkt eenvoudig, dat is het ook, het kan echter een groot effect hebben, dus neem dit serieus.
  • Vecht niet met de omstandigheden, maar kijk eens of je ze kunt accepteren. Op het moment dat je dat kunt, krijg je al meer rust.
  • Neem even een time out. Juist als je heel druk bent, neem even pauze. Om als een gestreste kip of haan tekeer te gaan heeft in het algemeen ook geen zin.┬árg dat je het patroon van gestressed zijn doorbreekt. Simpelweg door even in het Hier en Nu te komen. Wat is er nu echt aan de hand. Zou je het ook wat rustiger aan kunnen doen? Let op de mind die al heel snel tettert dat dat niet mogelijk is. Die hoef je echt niet altijd te geloven.
  • Let op je grenzen, want daar laat je veel over heen gaan en meestal doe je jij dat zelf ook nog.
  • Het meest belangrijke is misschien wel dat je gaat kiezen voor rust. Het is echt een keuze!

Mocht je wat meer ondersteuning hierbij gebruiken, maak dan eens een event mee, dat kan je al veel bewuster maken, waardoor je als vanzelf in het Hier en Nu komt. Dan is het omgaan met stress niet meer zo’n uitdaging voor je.

Meld je ook aan voor onze nieuwsbrief die je ook veel informatie zal geven. Daarnaast ontvang je gelijk mijn gratis e-book “25 tips voor geluk”

Dan hebben we nog de blogs die je ook verder kunnen helpen.

Ik gun je dat het omgaan met stress voor jou net zo gemakkelijk wordt als dat nu voor mij is. Ooit was dat ook voor mij een grote uitdaging. Na een hele heftige burnout waardoor ik ook ME kreeg, heb ik dit wel geleerd. Dus bovenstaande tips geef ik ook vanuit mijn eigen ervaring. Stress kan je echt verminderen.

Yihaaa Mahatma

Comment Section

0 reacties op “Omgaan met stress

Plaats een reactie


*


This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.